Hogyan válassz elektromos gördeszkát?
Az elmúlt 2-3 évben rengeteget fejlődött az elektromos gördeszkák piaca, mind minőségben, mind kínálatban. Kialakultak a kategóriák, a felszereltségek, alaptípusok, a vásárlók könnyen összehasonlíthatják a különböző gyártók termékeit és van már tapasztalat a hosszú távú ügyféltámogatással is.
A deszka
Az elektromos gördeszkákat alapvetően két, jól elkülöníthető méretkategóriában gyártják. A hosszabbak 38-40”, a rövebbek 28-30” körül vannak (97-102cm ill 71-76cm).
A deszka mérete
A rövidebb deszka előnye az alacsonyabb ár, a súly, a könnyebb hurcolás és a jobb kanyarodás. Ezzel szemben a hosszabb deszka a nagyobb tengelytáv miatt stabilabb és jobban veszi az úthibákat.
A komplett deszkák tömege 7kg és 10kg között mozog pár kivételtől eltekintve, cipelésnél ezzel kell számolni.
A deszka anyaga, rugalmassága
A deszka anyaga lehet fa (bambusz, juhar), műanyag, vagy ezek kombinációja, általában több rétegben egymáson. A deszka anyagával azért kísérleteznek ennyit, mert a rugalmasságától függ, hogy milyen vele gurulni.
A keményebb, merevebb deszkák nagy sebességnél (30km/h felett) biztonságosabbak, jobban irányíthatóak, a rugalmasabb deszkák pedig a relatív alacsonyabb sebességű kanyargásban és az úthibák elnyelésében jobbak. Nincs győztes, preferenciák vannak.
A deszka alakja
A most kapható elektromos gördeszkák jelentős részének ehhez hasonló alakja van:
Ez a Loaded Vanguard longboard, sok gyártó ehhez megszólalásig hasonlító deszkákra építkezik, nem véletlenül.
Sokan szeretik még a hagyományos gördeszkák ún. kicktail kialakítását, ez a kerék feletti túlnyúlás felfelé ívelt alakja. Ez sokat segít szűk kanyarokban, könnyen meg lehet emelni a deszka orrát és majdnem egyhelyben fordulni:
Az ívelt lezárás hasznos, de nem létfontosságú, viszont maga a túlnyúlás sokak számára igen: a földről fölkapás legegyszerűbb módja az, ha hajlongás helyett csak rálépünk a deszka végére.
Fontos még a deszka keresztmetszetének az alakja is: ha kicsit befelé lejt a lap (konkáv), akkor stabilabban lehet állni rajta, ami kanyarokban és nagy sebességnél egyaránt hasznos.
Egyes deszkákra vágnak fogantyút, esetleg szerelnek rá. Ezt van, aki szereti, és van akinek nem tetszik vagy fél, hogy a deszka rugalmasságára és élettartamára rossz hatással van. Ami mellette szól az az, hogy a hagyományos longboardokhoz képest az elektromos gördeszkák kb. 5 kg-mal nehezebbek, van aki ennyit már nem szeretne a hóna alá kapni, emellett hagyományos biciklilánccal is könnyebb lelakatolni a fogantyúnál.
A motor
Az elektromos gördeszkáknál két meghajtás terjedt el.
Hub motor
Az egyik az ún. hub motor, a keréktengelyen elhelyezett motor. Ezek a motorok gyakorlatilag a kerékbe vannak építve, ahogy forog a motor, úgy forog a kerék is, 1:1 áttétellel. Jellemzően a két hátsó kerékbe szerelik őket, vagy AT modelleknél mind a négy kerékbe. Az adatlapokon ezért a 2x500W tehát azt jeleni, hogy mindkét kereket egy-egy 500W-os motor hajtja.
Előnyük, hogy halkak, ékszíj híján kevésbé gondozásigényesek, finomabb járásúak, kisebb a hajtási veszteségük. Emellett a motornak gyakorlatilag nincs ellenállása, ezért lemerült akkumulátorral is lazán lökhetjük magunkat lábbal.
Hátrányuk, hogy a kerékátmérő nagy részét elveszi a motor, ezért a kerekeken gyakorlatilag csak egy pár milliméteres műanyagbevonat van. A régebbi modelleknél még az is gond volt, hogy a felhasználó nem tudta saját maga cserélni az elkopott vagy sérült műanyagpalástot, ezért vagy komplett kerekeket kellett rendelnie, vagy visszavinni a forgalmazóhoz/gyártóhoz, aki elvégezte a karbantartást. Szerencsére ma már szinte minden gyártó olyan kereket használ, ahol ez egyszerűsítve van, csak a PU héjból és egy vékony fémrétegből áll a cseredarab:
Belt motor
A másik típus a szíjhajtásos motor (belt drive). Ennél a megoldásnál az elektromotorok (szintén kettő, kerekenként 1-1) a deszka alján vannak rögzítve, és egy fogasszíj viszi át az erőt a kerekekre.
Ennek a megoldásnak is vannak előnyei: az áttételtől függően a hub motornál nagyobb nyomaték leadására lehet képes, ami az elektromos gördeszkák egy tipikus gyengeségére szolgál megoldásként, a hegynek felfele gurulást.
A másik előny, hogy a szíjas meghajtásnál mind a négy kerék teljesértékű. Szabványos longboard kerekeken futnak a deszkák, az úthibákból és rázkódásból sokat elnyelő vastag műanyagrétegen. A kényelem mellett a cserekompatibilitás is előny, nagy tapasztalattal és kínálattal rendelkező gyártók termékei közül válogathatunk.
Mindezekért cserébe viszont a szíjmeghajtás némileg komplikáltabb, több karbantartást igényelhet. Ráadásul van egy jellemző, kicsit visító hangjuk, ami a közlekedés többi résztvevője számára biztonsági szempontból hasznos lehet, olyan országokban viszont, ahol be vannak tiltva az elektromos gördeszkák, sokkal inkább hátrány.
A hub motornál azért emeltem ki a lábbal hajtást, mert a szíjas motornál az ellenállás miatt ez sokkal nagyobb erőt igényel, nem feltétlenül érdemes számolni vele hosszabb távon.
Az elkövetkező években várható, hogy megjelennek a fogaskerekes és a direkt meghajtású (direct drive, mint a mosógép) erőátviteli módon működő deszkák is.
Motorteljesítmény
Nyilvánvalóan az erősebb motorral jobban gyorsul és nagyobb végsebességre képes a deszka, de általában ezzel együtt a fékhatás is erősebb. A deszkáknál ugyanis csak motorfék van, ami úgy működik, hogy az elektromotort a kerekek fogják vissza és lassítják, eközben pedig az energia visszatáplálódik az akkumulátorba (ezt hívják regeneratív féknek). Akik a rolleres világból érkeznek, azoknak érdemes utánanézniük a talppal fékezésnek még időben. :)
A mostanában kapható gyengébb deszkák 2x250W körül indulnak, az izmosabbak pedig 2x1000W fölé is mennek. Ezek az átlagos leadott teljesítmények, nagy terhelésnél (például emelkedőn) ezeknek a számoknak kb. a dupláját képesek leadni, ezt a gyártók meg is szokták adni külön.
A deszkák végsebessége már gyakran átlépi a 40km/h-t, ami a legtöbb embernek több, mint elegendő. Néhány gyártó ráfekszik a számháborúra, de a gyakorlatban nem biztos, hogy egy 42km/h-s deszkának bármilyen előnye van egy 38km/h-ssal szemben.
Távirányító + ESC
Az elektromos gördeszkák lelke az ESC (electronic speed controller). Ez az elektronika a deszka aljára van rögzítve, és ehhez bluetooth kapcsolaton keresztül kapcsolódik egy távirányító. A távirányító segítségével gyorsítunk, lassítunk és ellenőrizhetjük az akkuszintet.
Maga a távirányító készülék egy kicsi, marokra fogható kütyü:
Többféle megoldás létezik, vannak egyszerűbbek, csak led lámpákat villogtatók, de vannak kis lcd kijelzősök is.
A sebességfokozatot, gyorsítást, lassítást, akkumulátor töltöttséget mindegyik tudja állítani vagy mutatni, de van amelyik aktuális sebességet vagy megtett távolságot is kijelez.
Az ESC programozása határozza meg, hogy mennyire erősen és simán gyorsít és lassít a deszka - nyilván a motor képességein belül. Nem lehet túlbecsülni, hogy ez mennyire fontos, tényleg ezen alapul a deszkák használatával járó élmény nagy része.
Ling Yi ESC
A Meepo, a legtöbb deszkát értékesítő kínai cég a kezdetek óta a Ling Yi gyártmányú ESC-t használja, egy-két modell kivételével. Ezt az elektronikát folyamatosan fejlesztik, a legújabb Meepo V3-hoz szállított verziója javította azokat a hibákat, amiket régebben jellemzően felhoztak vele szemben.
Ez pedig az, hogy nagyon nyersen, nehezen adagolhatóan adja le a teljesítményt a motor ezzel a vezérléssel. Nagyon jól gyorsul, nagyon jól fékez, de ezt durván teszi. Az új verzióknál viszont ezt már kiküszöbölték úgy, hogy az nem ment a teljesítmény rovására.
A Ling Yi ESC-k érdekes tulajdonsága, hogy a deszka begurítható, vagyis ha kikapcsolt állapotban meglökjük, akkor üzemkész állapotba kerül és reagál a távirányítóra.Laza.
Hobbywing ESC
A másik elterjedt ESC a Hobbywing, a Meepo-n kívül gyakorlatilag már az összes kínai gyártó ezt használja. A Hobbywing ezzel a termékkel nemrég lépett a piacra (amúgy más területeken már régóta ott vannak a vezérlőik), és egyértelműen a Ling Yi fent leírt problémáira válaszol: finom, jól adagolható vezérlést biztosít a deszkás számára.
Fontos megemlíteni, hogy az ESC-t a gyártók megveszik a Ling Yi-től vagy a Hobbywingtől, de aztán még saját igényeik szerint módosítják azt. Ezért a fenti karakterisztikákat általánosságban kell érteni, esetenként eltérően viselkedhetnek az adott elektronikák.
A nagyobb, prémium gyártók közül néhány saját ESC-t fejleszt, illetve vannak, akik saját mobil applikációt is adnak a vevőknek, amivel bele lehet nyúlni az egyes paraméterekbe (gyorsítás, fékezés, stb.)
Visszatérő kérdés, hogy – szemben az elektromos rollerekkel, ahol vezeték kapcsolja össze az irányítást a motorral – nincs-e olyan, hogy a távirányító elveszti a kapcsolatot az ESC-vel, és nem fékez a deszka, hiába nyomogatjuk a gombot.
Hát, ritkán. Nagyon ritkán :) Egyes márkák bizonyos típusainál előfordul, de ha sokak által használt, több helyen tesztelt modelleket nézünk, és nem említik meg ezt a hibát, akkor nincs mitől félni.
A felfüggesztés
A kerék és a deszka közötti felfüggesztő elem (truck) határozza meg azt, hogy mennyire jól kanyarodik és nagy sebességnél mennyire stabil a deszka. A felfüggesztés egyrészt billenni tud a deszka lapjának síkjához képest, másrészt felfüggesztésbe épített ún. csapágyperselyek vagy gumipogácsák (bushing) révén rugalmasságot is biztosít a kerék és a deszka között.
A fenti képen látható, ahogy a narancssárga gumihengerek illeszkednek a felfüggesztés csavarjára.
Az első felfüggesztésnél (ahol nincs motor) az igényesebb gyártók szeretik a jónevű, tapasztalt longboard gyártók termékeit használni, ilyen például a Wowgo 3-nál a Paris V2 vagy a Backfire G2t-nél a Caliber II. Más gyártók OEM termékeket szerelnek a deszkákra, ezek általában létező felfüggesztések klónjai (leggyakrabban a Paris-klón kifejezéssel lehet találkozni).
A hátsó felfüggesztések a motor miatt (akár hub, akár szíjas) egyediek.
Az említett pogácsák kicsi, kúpos vagy hengeres kialakítású műanyagdarabkák, amiknek jellemző tulajdonságuk a keménységük. Ezt pl. 80A, 85A, stb. megjelöléssel tüntetik fel, minél magasabb a szám, annál keményebb a műanyag, vagyis annál kevésbé rugalmas. Az, hogy milyet érdemes használni, mindenkinél különbözik, a lényeg az, hogy ezzel lehet és érdemes is kísérletezni.
Több elektromos gördeszka gyártó oldalán lehet vásárolni külön készletet, de akár a longboard gyártók kompatibilis termékei közt is lehet válogatni.
A kerekek
Már említettem az alapvető különbséget a hub és a belt motor kerekei közt (a hub motor hátsó kerekein csak vékony műanyagrétegnek van hely, emiatt kevésbé tompítják a rázkódásokat), de ezen kívül több más szempont is van.
Kerékátmérő
Ugyanazon a deszkán a kisebb átmérőjű kerekekkel jobb a gyorsulás és a fékezés, de kisebb a végsebesség; és fordítva, vagyis a nagyobb kerékkel lassabban, de nagyobb sebességre lehet felgyorsulni, a fékhatás viszont kicsit gyengébb lesz.
Elektromos gördeszkák esetében a kisebb kerekek 80-85mm átmérő körül vannak, a nagyobbak pedig 90-100mm felett. Az Ownboard például gyárilag 83mm-es kerekekkel szereli a W2 deszkát, de ad melléjük egy garnitúra 90mm-est is. A gyakorlatban a tesztek szerint ez kb. 5 km különbség végsebességben.
Egy másik szint a terepdeszkák, ezeken akár 160-170mm átmérőjű kerekek is lehetnek:
Ezeknél hasznos a nagy hasmagasság, viszont arra figyelni kell, hogy a deszkáknál az alacsony tömegközéppont sokat dob az élményen és a stabilitáson.
Csapágyazás
A csapágyak közül a kerámia számít jobb minőségűnek, könnyebbek, jobban bírják a port és az igénybevételt. A "jóság" másik ismérve a tartósság mellett a könnyű járás, ha kézzel megforgatjuk a kereket, és sokáig, lötyögés nélkül pörög, akkor örülhetünk.
Akkumulátor
A népszerűbb márkák mind márkásabb akkugyár Li-ion termékeit építi be a deszkáiba: Sanyo, Samsung, Panasonic, stb. Mivel az akkuk terén is gyors a fejlődés, általában az újabb deszkákba jobb akkuk kerülnek. A jobb ez esetben nagyobb kapacitást (4Ah ma már alacsonynak számít, a 6-8Ah a legelterjedtebb, de már vannak 9-10Ah-s akkuk is tömegmodellekben), kisebb teljesítményesést alacsony töltöttség esetén, hosszabb élettartamot (ezt feltöltési ciklusban mérik) jelent.
A nagyobb kapacitásból származik a hosszabb megtehető távolság, úgyhogy elsősorban ezt szokták a specifikációban megadni.
Az akkumulátorokat vagy egy kis dobozban szerelik a deszka aljára (ettől és az ESC dobozától van meg a jellegzetes alakjuk), vagy néhány gyártó beépíti a deszka síkjába (mint például az Exway):
Fontos szempont lehet még a töltési idő, vannak gyorstöltős deszkák, amiket már 1 óra alatt is 100%-ra lehet tölteni. Ha valakinek olyanok a lehetőségei vagy felhasználási igényei, hogy egy 3-4 órás töltés nem fér bele, az figyeljen erre.
Vannak gyártók, amik cserélhető akkumulátorral hirdetik a deszkáikat, ezt néhány kivételtől eltekintve úgy kell érteni, csavarhúzóval 2-3-5 perc munka - ne úgy képzeljük, mint az elektromos szerszámok akkucseréjét. :)
Összegzés
Remélem, hogy a fentiek jó bevezetést adnak az elektromos gördeszkákhoz. A legfontosabb szempont úgyis az ár, ha megvan a keret, amit rászánunk a vásárlásra, akkor a következő lépés a gördeszka gyártók aktuális kínálatának átböngészése. A cikkben felsorolt szempontok segítenek az összehasonlításban, és szerencsére a legtöbb modellről pillanatok alatt lehet találni teszteket a youtube-on.
Sisak!