Hogyan válassz elektromos gördeszkát?

Az elmúlt 2-3 évben rengeteget fejlődött az elektromos gördeszkák piaca, mind minőségben, mind kínálatban. Kialakultak a kategóriák, a felszereltségek, alaptípusok, a vásárlók könnyen összehasonlíthatják a különböző gyártók termékeit és van már tapasztalat a hosszú távú ügyféltámogatással is. 

boostedboard-2.jpg

Boosted board

A deszka

Az elektromos gördeszkákat alapvetően két, jól elkülöníthető méretkategóriában gyártják. A hosszabbak 38-40”, a rövebbek 28-30” körül vannak (97-102cm ill 71-76cm).

A deszka mérete

A rövidebb deszka előnye az alacsonyabb ár, a súly, a könnyebb hurcolás és a jobb kanyarodás. Ezzel szemben a hosszabb deszka a nagyobb tengelytáv miatt stabilabb és jobban veszi az úthibákat.

A komplett deszkák tömege 7kg és 10kg között mozog pár kivételtől eltekintve, cipelésnél ezzel kell számolni.

A deszka anyaga, rugalmassága

flexy-deck.gif

 dkwan

A deszka anyaga lehet fa (bambusz, juhar), műanyag, vagy ezek kombinációja, általában több rétegben egymáson. A deszka anyagával azért kísérleteznek ennyit, mert a rugalmasságától függ, hogy milyen vele gurulni.

A keményebb, merevebb deszkák nagy sebességnél (30km/h felett) biztonságosabbak, jobban irányíthatóak, a rugalmasabb deszkák pedig a relatív alacsonyabb sebességű kanyargásban és az úthibák elnyelésében jobbak. Nincs győztes, preferenciák vannak.

A deszka alakja

A most kapható elektromos gördeszkák jelentős részének ehhez hasonló alakja van:

loaded-vanguard-deck.jpg

Ez a Loaded Vanguard longboard, sok gyártó ehhez megszólalásig hasonlító deszkákra építkezik, nem véletlenül.

Sokan szeretik még a hagyományos gördeszkák ún. kicktail kialakítását, ez a kerék feletti túlnyúlás felfelé ívelt alakja. Ez sokat segít szűk kanyarokban, könnyen meg lehet emelni a deszka orrát és majdnem egyhelyben fordulni:

kicktail.jpg

Az ívelt lezárás hasznos, de nem létfontosságú, viszont maga a túlnyúlás sokak számára igen: a földről fölkapás legegyszerűbb módja az, ha hajlongás helyett csak rálépünk a deszka végére.

Fontos még a deszka keresztmetszetének az alakja is: ha kicsit befelé lejt a lap (konkáv), akkor stabilabban lehet állni rajta, ami kanyarokban és nagy sebességnél egyaránt hasznos.

evolve-concave.jpg

Egyes deszkákra vágnak fogantyút, esetleg szerelnek rá. Ezt van, aki szereti, és van akinek nem tetszik vagy fél, hogy a deszka rugalmasságára és élettartamára rossz hatással van. Ami mellette szól az az, hogy a hagyományos longboardokhoz képest az elektromos gördeszkák kb. 5 kg-mal nehezebbek, van aki ennyit már nem szeretne a hóna alá kapni, emellett hagyományos biciklilánccal is könnyebb lelakatolni a fogantyúnál.

A motor

eskateboard.gif

 dkwan

Az elektromos gördeszkáknál két meghajtás terjedt el.

Hub motor

Az egyik az ún. hub motor, a keréktengelyen elhelyezett motor. Ezek a motorok gyakorlatilag a kerékbe vannak építve, ahogy forog a motor, úgy forog a kerék is, 1:1 áttétellel. Jellemzően a két hátsó kerékbe szerelik őket, vagy AT modelleknél mind a négy kerékbe. Az adatlapokon ezért a 2x500W tehát azt jeleni, hogy mindkét kereket egy-egy 500W-os motor hajtja.

Előnyük, hogy halkak, ékszíj híján kevésbé gondozásigényesek, finomabb járásúak, kisebb a hajtási veszteségük. Emellett a motornak gyakorlatilag nincs ellenállása, ezért lemerült akkumulátorral is lazán lökhetjük magunkat lábbal.

Hátrányuk, hogy a kerékátmérő nagy részét elveszi a motor, ezért a kerekeken gyakorlatilag csak egy pár milliméteres műanyagbevonat van. A régebbi modelleknél még az is gond volt, hogy a felhasználó nem tudta saját maga cserélni az elkopott vagy sérült műanyagpalástot, ezért vagy komplett kerekeket kellett rendelnie, vagy visszavinni a forgalmazóhoz/gyártóhoz, aki elvégezte a karbantartást. Szerencsére ma már szinte minden gyártó olyan kereket használ, ahol ez egyszerűsítve van, csak a PU héjból és egy vékony fémrétegből áll a cseredarab:

Belt motor

A másik típus a szíjhajtásos motor (belt drive). Ennél a megoldásnál az elektromotorok (szintén kettő, kerekenként 1-1) a deszka alján vannak rögzítve, és egy fogasszíj viszi át az erőt a kerekekre.

Ennek a megoldásnak is vannak előnyei: az áttételtől függően a hub motornál nagyobb nyomaték leadására lehet képes, ami az elektromos gördeszkák egy tipikus gyengeségére szolgál megoldásként, a hegynek felfele gurulást.

A másik előny, hogy a szíjas meghajtásnál mind a négy kerék teljesértékű. Szabványos longboard kerekeken futnak a deszkák, az úthibákból és rázkódásból sokat elnyelő vastag műanyagrétegen. A kényelem mellett a cserekompatibilitás is előny, nagy tapasztalattal és kínálattal rendelkező gyártók termékei közül válogathatunk.

Mindezekért cserébe viszont a szíjmeghajtás némileg komplikáltabb, több karbantartást igényelhet. Ráadásul van egy jellemző, kicsit visító hangjuk, ami a közlekedés többi résztvevője számára biztonsági szempontból hasznos lehet, olyan országokban viszont, ahol be vannak tiltva az elektromos gördeszkák, sokkal inkább hátrány.

A hub motornál azért emeltem ki a lábbal hajtást, mert a szíjas motornál az ellenállás miatt ez sokkal nagyobb erőt igényel, nem feltétlenül érdemes számolni vele hosszabb távon.

Az elkövetkező években várható, hogy megjelennek a fogaskerekes és a direkt meghajtású (direct drive, mint a mosógép) erőátviteli módon működő deszkák is.

Motorteljesítmény

eskate-speedrace.gif

dkwan

Nyilvánvalóan az erősebb motorral jobban gyorsul és nagyobb végsebességre képes a deszka, de általában ezzel együtt a fékhatás is erősebb. A deszkáknál ugyanis csak motorfék van, ami úgy működik, hogy az elektromotort a kerekek fogják vissza és lassítják, eközben pedig az energia visszatáplálódik az akkumulátorba (ezt hívják regeneratív féknek). Akik a rolleres világból érkeznek, azoknak érdemes utánanézniük a talppal fékezésnek még időben. :)

A mostanában kapható gyengébb deszkák 2x250W körül indulnak, az izmosabbak pedig 2x1000W fölé is mennek. Ezek az átlagos leadott teljesítmények, nagy terhelésnél (például emelkedőn) ezeknek a számoknak kb. a dupláját képesek leadni, ezt a gyártók meg is szokták adni külön.

A deszkák végsebessége már gyakran átlépi a 40km/h-t, ami a legtöbb embernek több, mint elegendő. Néhány gyártó ráfekszik a számháborúra, de a gyakorlatban nem biztos, hogy egy 42km/h-s deszkának bármilyen előnye van egy 38km/h-ssal szemben.

Távirányító + ESC

Az elektromos gördeszkák lelke az ESC (electronic speed controller). Ez az elektronika a deszka aljára van rögzítve, és ehhez bluetooth kapcsolaton keresztül kapcsolódik egy távirányító. A távirányító segítségével gyorsítunk, lassítunk és ellenőrizhetjük az akkuszintet.

Maga a távirányító készülék egy kicsi, marokra fogható kütyü:

Többféle megoldás létezik, vannak egyszerűbbek, csak led lámpákat villogtatók, de vannak kis lcd kijelzősök is.

A sebességfokozatot, gyorsítást, lassítást, akkumulátor töltöttséget mindegyik tudja állítani vagy mutatni, de van amelyik aktuális sebességet vagy megtett távolságot is kijelez.

Az ESC programozása határozza meg, hogy mennyire erősen és simán gyorsít és lassít a deszka - nyilván a motor képességein belül. Nem lehet túlbecsülni, hogy ez mennyire fontos, tényleg ezen alapul a deszkák használatával járó élmény nagy része.

Ling Yi ESC

A Meepo, a legtöbb deszkát értékesítő kínai cég a kezdetek óta a Ling Yi gyártmányú ESC-t használja, egy-két modell kivételével. Ezt az elektronikát folyamatosan fejlesztik, a legújabb Meepo V3-hoz szállított verziója javította azokat a hibákat, amiket régebben jellemzően felhoztak vele szemben.

Ez pedig az, hogy nagyon nyersen, nehezen adagolhatóan adja le a teljesítményt a motor ezzel a vezérléssel. Nagyon jól gyorsul, nagyon jól fékez, de ezt durván teszi. Az új verzióknál viszont ezt már kiküszöbölték úgy, hogy az nem ment a teljesítmény rovására.

A Ling Yi ESC-k érdekes tulajdonsága, hogy a deszka begurítható, vagyis ha kikapcsolt állapotban meglökjük, akkor üzemkész állapotba kerül és reagál a távirányítóra.Laza.

Hobbywing ESC

A másik elterjedt ESC a Hobbywing, a Meepo-n kívül gyakorlatilag már az összes kínai gyártó ezt használja. A Hobbywing ezzel a termékkel nemrég lépett a piacra (amúgy más területeken már régóta ott vannak a vezérlőik), és egyértelműen a Ling Yi fent leírt problémáira válaszol: finom, jól adagolható vezérlést biztosít a deszkás számára.

Fontos megemlíteni, hogy az ESC-t a gyártók megveszik a Ling Yi-től vagy a Hobbywingtől, de aztán még saját igényeik szerint módosítják azt. Ezért a fenti karakterisztikákat általánosságban kell érteni, esetenként eltérően viselkedhetnek az adott elektronikák.

A nagyobb, prémium gyártók közül néhány saját ESC-t fejleszt, illetve vannak, akik saját mobil applikációt is adnak a vevőknek, amivel bele lehet nyúlni az egyes paraméterekbe (gyorsítás, fékezés, stb.)

exway-app.png

Exway app / samjadelaide.com

Visszatérő kérdés, hogy – szemben az elektromos rollerekkel, ahol vezeték kapcsolja össze az irányítást a motorral – nincs-e olyan, hogy a távirányító elveszti a kapcsolatot az ESC-vel, és nem fékez a deszka, hiába nyomogatjuk a gombot.

Hát, ritkán. Nagyon ritkán :) Egyes márkák bizonyos típusainál előfordul, de ha sokak által használt, több helyen tesztelt modelleket nézünk, és nem említik meg ezt a hibát, akkor nincs mitől félni.

A felfüggesztés

A kerék és a deszka közötti felfüggesztő elem (truck) határozza meg azt, hogy mennyire jól kanyarodik és nagy sebességnél mennyire stabil a deszka. A felfüggesztés egyrészt billenni tud a deszka lapjának síkjához képest, másrészt felfüggesztésbe épített ún. csapágyperselyek vagy gumipogácsák (bushing) révén rugalmasságot is biztosít a kerék és a deszka között.

A fenti képen látható, ahogy a narancssárga gumihengerek illeszkednek a felfüggesztés csavarjára.

Az első felfüggesztésnél (ahol nincs motor) az igényesebb gyártók szeretik a jónevű, tapasztalt longboard gyártók termékeit használni, ilyen például a Wowgo 3-nál a Paris V2 vagy a Backfire G2t-nél a Caliber II. Más gyártók OEM termékeket szerelnek a deszkákra, ezek általában létező felfüggesztések klónjai (leggyakrabban a Paris-klón kifejezéssel lehet találkozni).

A hátsó felfüggesztések a motor miatt (akár hub, akár szíjas) egyediek.

Az említett pogácsák kicsi, kúpos vagy hengeres kialakítású műanyagdarabkák, amiknek jellemző tulajdonságuk a keménységük. Ezt pl. 80A, 85A, stb. megjelöléssel tüntetik fel, minél magasabb a szám, annál keményebb a műanyag, vagyis annál kevésbé rugalmas. Az, hogy milyet érdemes használni, mindenkinél különbözik, a lényeg az, hogy ezzel lehet és érdemes is kísérletezni.

bushing.jpg

Több elektromos gördeszka gyártó oldalán lehet vásárolni külön készletet, de akár a longboard gyártók kompatibilis termékei közt is lehet válogatni.

A kerekek

Már említettem az alapvető különbséget a hub és a belt motor kerekei közt (a hub motor hátsó kerekein csak vékony műanyagrétegnek van hely, emiatt kevésbé tompítják a rázkódásokat), de ezen kívül több más szempont is van.

Kerékátmérő

Ugyanazon a deszkán a kisebb átmérőjű kerekekkel jobb a gyorsulás és a fékezés, de kisebb a végsebesség; és fordítva, vagyis a nagyobb kerékkel lassabban, de nagyobb sebességre lehet felgyorsulni, a fékhatás viszont kicsit gyengébb lesz.

Elektromos gördeszkák esetében a kisebb kerekek 80-85mm átmérő körül vannak, a nagyobbak pedig 90-100mm felett. Az Ownboard például gyárilag 83mm-es kerekekkel szereli a W2 deszkát, de ad melléjük egy garnitúra 90mm-est is. A gyakorlatban a tesztek szerint ez kb. 5 km különbség végsebességben.

Egy másik szint a terepdeszkák, ezeken akár 160-170mm átmérőjű kerekek is lehetnek:

gtr-bamboo.jpg

 

Ezeknél hasznos a nagy hasmagasság, viszont arra figyelni kell, hogy a deszkáknál az alacsony tömegközéppont sokat dob az élményen és a stabilitáson.

Csapágyazás

A csapágyak közül a kerámia számít jobb minőségűnek, könnyebbek, jobban bírják a port és az igénybevételt. A "jóság" másik ismérve a tartósság mellett a könnyű járás, ha kézzel megforgatjuk a kereket, és sokáig, lötyögés nélkül pörög, akkor örülhetünk.

Akkumulátor

A népszerűbb márkák mind márkásabb akkugyár Li-ion termékeit építi be a deszkáiba: Sanyo, Samsung, Panasonic, stb. Mivel az akkuk terén is gyors a fejlődés, általában az újabb deszkákba jobb akkuk kerülnek. A jobb ez esetben nagyobb kapacitást (4Ah ma már alacsonynak számít, a 6-8Ah a legelterjedtebb, de már vannak 9-10Ah-s akkuk is tömegmodellekben), kisebb teljesítményesést alacsony töltöttség esetén, hosszabb élettartamot (ezt feltöltési ciklusban mérik) jelent.

A nagyobb kapacitásból származik a hosszabb megtehető távolság, úgyhogy elsősorban ezt szokták a specifikációban megadni.

Az akkumulátorokat vagy egy kis dobozban szerelik a deszka aljára (ettől és az ESC dobozától van meg a jellegzetes alakjuk), vagy néhány gyártó beépíti a deszka síkjába (mint például az Exway):

Fontos szempont lehet még a töltési idő, vannak gyorstöltős deszkák, amiket már 1 óra alatt is 100%-ra lehet tölteni. Ha valakinek olyanok a lehetőségei vagy felhasználási igényei, hogy egy 3-4 órás töltés nem fér bele, az figyeljen erre.

Vannak gyártók, amik cserélhető akkumulátorral hirdetik a deszkáikat, ezt néhány kivételtől eltekintve úgy kell érteni, csavarhúzóval 2-3-5 perc munka - ne úgy képzeljük, mint az elektromos szerszámok akkucseréjét. :)

Összegzés

Remélem, hogy a fentiek jó bevezetést adnak az elektromos gördeszkákhoz. A legfontosabb szempont úgyis az ár, ha megvan a keret, amit rászánunk a vásárlásra, akkor a következő lépés a gördeszka gyártók aktuális kínálatának átböngészése. A cikkben felsorolt szempontok segítenek az összehasonlításban, és szerencsére a legtöbb modellről pillanatok alatt lehet találni teszteket a youtube-on.

Sisak!